onsdag den 28. september 2011

Hvilken jord skal jeg vælge til mine bed?

Hvilken jord skal jeg bruge til mine bede eller højbede? Det er der mange der spørger så selv om og det er jo ikke alle og enhver der er ansat på en landbrugsskole. Jeg har heldigvis nogle gode råd til dig hvis du står med dette spørgsmål og undrer dig over hvordan du skal gribe det hele an. Det er vigtigt du sørger for at dine planter har den optimale jord at vokse i. Luftig muldjord og havemuld med spagnum i er perfekte kandidater til denne opgave. Det er vigtigt at jorden er luftig og næringsrig så planterne frit kan sprede deres rødder. Grav renden eller hullet. Sørg for at fjerne ukrudt og andre gevækster. Leret skal væk, det er tæt og giver ingen næring til dine planter. Fyld derefter hullet omkring planten med frisk og luftig muldjord eller havemuld. Du må ikke træde oven på det! det er vigtigt at jorden er luftig så blomsterne eller træerne kan sprede deres rødder. For at nå ind til midten, læg eventuelt en træplade til at fordele din vægt mest muligt.

Efter du har lagt muldjorden plant og pænt løst omkring dine roser, rododendron, stauder etc. så læg eventuelt et fint lag granitskærver eller småsten ovenpå mulden. Granitskærver er rigtig gode til at holde det uønskede ukrudt på afstand fra dine smukke bede. Nøddesten, strandsten, perlesten eller andre småstenstyper vil også være en flot finish til et smukt bed eller højbed. Bestil dit havemuld og muldjord online på Grusdirekte.dk og få det leveret lige til døren i en smart bigbag.

Held og lykke med dine nye smukke bed!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar